Tuesday, September 15, 2009

keBISULan

Pagi ni ade bisul tumbuh kat perut..ntah mane2 dtgnye..tau2 dah berpunat..dek kegeraman yang melampau aku pun memicit2 agar bisul itu meletup dengan sewajarnya..tetiba aku terkenang..

Tarikh : satu ketika dulu..umor 6 tahun kot
Lokasi : Taman Mulia tempat bermain
Cuaca : Dingin Hujan Renyai2
Mood : Riang ria kanak2 Ribena

Dulu aku agak degil..takde la degil sangat tapi standard ISO kanak2 lelaki berumor 6 tahun yang degil..waktu tu hujan renyai2..bagi kanak2 sepermainan seperi aku hujan renyai2 di waktu petang hanya membawa satu makna..MAIN BOLA

Betapa nikmatnya main bola time ujan2..bukan nak main sangat bola tu..tapi keseronokan yang terpapar ketika menerjah lopak2 air dan melakukan aksi menggelungsur di tanah yang licin cukup membuatkan rupa kami kelihatan seperti kembar FAB buku biru..

Hari itu hujan renyai..suhu 20 darjah celcius..tanpa menghiraukan pesan org tuaku, secara senyap2 aku pergi ke taman permainan untuk bersukaria..riang sungguh zaman kanak2..tak perlu nak fikir tentang kerja,hutang,bil letrek,instalment kete,beli rumah,sara anak bini,gajet terbaru di pasaran,sofa baru jiran sebelah,baju raya,pemanasan global,kenaikan harga minyak,kejatuhan rejim komunis,dinamik mesin dan sebagainya..yang mereka tau hanya MAIN..main dari pagi sampai petang..makan pastu tido..

Selesai sudah aktiviti mengotorkan baju..senja pun menjelang..kami berarak pulang dengan wajah puas kerana baju sudah dipenuhi lumpur..senyuman dan riang tawa terukir di wajah setiap orang tanpa memikirkan akibat yang bakal menanti akibat perbuatan sendiri..

Dari kejauhan aku terlihat kelibat seorang lelaki dewasa bermuka ketat..sambil 2 tangan di belakang laksana menyorokkan sesuatu..aku cuak..susuk itu begitu familiar..setelah mencantumkan semua klu aku dapat membuat hipotesis bahawa di depanku ialah ayahandaku yang bersenjatakan tali pinggang sedia untuk melibas tubuh genitku akibat tidak mendengar kata..

Tanpa berlengah aku pun menangis..menangis semahu2nya bagai tiada hari esok..walaupun tali pinggang itu belum lagi hinggap ke badanku namun teriakanku bagaikan pesalah kes rogol yg telah disebat 4 kali secara berturut2..aku sudah tidak pedulikan jiran2ku lagi..hilang rasa malu..buat apa aku nak malu..stendet la budak umo 6 tahun menangis..

Tiba2 wajah ayahanda ku bertukar..dari wajah bengis ke wajah aneh..macam terlihat sesuatu yang pelik berlaku..takkan la aku bertukar menjadi hulk hinggakan ayahandaku terkesima..
ayahandaku menyuruh aku melihat cermin..aku pula yang terkejut..aku menangis air mata darah..air mata darah mengalir deras keluar dari mataku..setelah diselidik rupa2nya itu bisul di mataku yang pecah..tapi memang rare..kalau lah zaman tu ade telefon bimbit berkamera cybershot 3.2 megapixel..

Ayahandaku tidak jadi untuk meneruskan kegiatan melibas dan menyebatnye..die berasa bangga dan lucu kerana dek muka yang bengis dan gaya yang garang, anaknya menangis air mata darah..demn..tak klaka lansung..tapi bisul tu menyelamatkan punggung gebuku daripada diratah tali pinggang cap crocodile itu..terima kasih bisul..

Crett..bunyi punat bisul yang terpercik menghentikan lamunan..

Lagu tema hari ini



Raindrops Keep Falling on My Head - B.J. Thomas

Raindrops keep fallin' on my head
And just like the guy whose feet are too big for his bed
Nothin' seems to fit
Those raindrops are fallin' on my head, they keep fallin'

So I just did me some talkin' to the sun
And I said I didn't like the way he got things done
Sleepin' on the job
Those raindrops are fallin' on my head, they keep fallin'

But there's one thing I know
The blues they send to meet me won't defeat me
It won't be long till happiness steps up to greet me

Raindrops keep fallin' on my head
But that doesn't mean my eyes will soon be turnin' red
Cryin's not for me
'Cause I'm never gonna stop the rain by complainin'
Because I'm free
Nothin's worryin' me

It won't be long till happiness steps up to greet me

Raindrops keep fallin' on my head
But that doesn't mean my eyes will soon be turnin' red
Cryin's not for me
'Cause I'm never gonna stop the rain by complainin'
Because I'm free
Nothin's worryin' me

notakaki : time2 camni aku perlukan doraemon dan mesin cahaya masanya

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails